:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Friday, October 29, 2010

::Borak-borak::

Walaupun da hampir dua tahun aku kat jepun ni..tapi sampai sekarang aku masih belajar bahasa jepun tau..belajar ni sampai bila2 tak kan habis..sejak keluar dari rahim ibu lagi kita semua dah mula belajar..kan???...mula2 menangis..lepas tu melihat, mendengar, bercakap.. macam2 lah kita belajar maupun secara langsung atau pun tak..belajar..belajar dan belajar!..




haaa..korang faham tak apa maksudnya?...ini salah 1 peribahasa jepun yang aku belajar masa kelas nihonggo(bahasa jepun)...aku tertarik dengan maksud yang tersirat di sebalik peribahasa ni!..nak tau apa maksudnya?..jom aku cerita..


begini kisahnya...




okay..bayangkan pokok padi ya..tau x pokok padi tu macam mana?..ada yang tak penah tengok pokok padi x?..


sebut tentang pokok padi ni aku ada 1 cerita kelakar okay..ada seorang member mak sedara aku ni..masa zaman depa muda2 dulu la..dia ni budak bandar..so masa cuti semester dia dok kalut la nak mai umah mak sedara aku..mean kampung aku la kan..dia teringin sangat nak tengok pokok padi..teringin nak merasa suasana hidup di kampung!...kesian betul kan..dia ni aku rasa memang xkenal langsung la pasai kampung nih...


aku rasa kan dalam kepala otak dia dok bayang yang pokok padi ni tinggi macam pokok kelapa kot..sebab apa tau?..



"wehh macam mana nak petik buah padi?..kena naik tangga ka?..ka kena pakai galah?.."

hahaha..terbahak2 lah member2 dia dengar soalan bodoh dia tu!...punya la tak tau kan..adehh..tapi bagus la dia xmalu bertanya kan..haha..

ok..itu selingan je k..

ampa semua perasan x?...pokok padi just ada daun ja kan..?..batang dia pun xkeras mana kan?...bila padi dah makin tumbuh makin masak makin kuning..pokok padi tu akan tunduk kan..sebab buah padi tu berat...kan3?..okay..ampa dapat tak teka maksud tersirat yang aku nak bagitau tu?..pokok padi makin besar makin tunduk....

the best way to describe pokok padi is humble!!!ya..humble..

makin bernas isi kat dalam makin tunduk dia..

peribahasa tu nak sampaikan..yang kite perlu contohi pokok padi tu..makin berbuah makin tunduk jadi benda yang berguna..sama jugak dengan kita manusia...humble bila ilmu penuh di dada..dan jadi manusia yang berguna...semoga kita semua membesar jadi insan yang berguna..(",)..jya ne....
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...