:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Sunday, June 27, 2010

::rugi bdak2 skrg::

"ni bila pulak ang nak balik?"...tanya tok aku..

dlm hati.."amboi tok aku ni xdan aku nak balik jepun g dia dah tanya bila nak balik lg dah..."

yg member mak aku pulak...
"la balik pulak dah...bkn baru balik ka raya ari tu?...ang ni org dok Langkawi pn xbalik kerap cm ang!.."
haha..xpsai2 dok sound aku pasai pa...aku senyum je lah..mna nak tau kot2 terpikat ngn senyuman aku..slap2 antaq rmbongan..hak2..

"oittt!!!!dok wat pa tuh?..."tba2 senpai aku muncul kot tingkap...wt terkejut aku ja..celah mna dia mai aku pn xsedaq..tup2 terjengoi kot tgkap...ptong line betoi sguh la..aku dok syok2 berangan nih ha..dok pkiaq tahun ni nk pkai baju raya kala apa..nk wat kuih apa...uihh lampu merah!!stoppppppp!!!(hak tetba ja..sblm aku merapu kot len bek titikkk)

dah terkeluaq cta pasai raya ni aku nak story la kisah aku masa kecik2 dulu....masa hinguih dok meleleh lg tu...masyaAllah aku ni buaih xdak dah la...menurut kata mak aku,aku ni xpadan ngn pmpuan...mna daknya..aku membesaq kat kg..dok ngn tok aku...bdak kt kg bkn cm budak kt bandaq..game2 komputer sume tu mna aku gheti...xsyokk aihh...membesaq dlm suasana kg ni sgt beshh..sgatlah mencabar gtu!!

haa..tudia suasana kg aku..bukak pintu dapuq umah tok aku ja jenguk sket nmpak kolam ikan..siap pokok teratai g..syokk beb!!stakat ni yg mna penah mai kg aku semua pakat teriak xmau balik!!tudiaa punya la best kg aku..tuh nmpak dak tangga tuh?..haa tangga tu aku guna nk nek pkok nak amik buah pelam buat cicah garam belacan smbil sembang dok ats "pelenggaq"waktu petang2...pelenggaq tu tau dak apa?..ala pelenggaq tu cam kerusi pnjang yg dbuat dr kayu la utk duduk2...



kebiasaannya org kg akn kluaq la amik2 angin..sembang2 ngn jiran2...tu yg aku suka sgat...depa punya semangat kejiranan tu mmg tak dak tandingan lah...kdang2 tu tukaq2 cucuq...dak pn ada musim petang2 pakat dok mengail kat telaga@sungai...aku pn dok ikot tok aku p mengai kat telaga pnjang..aku pn tak tau pasaipa depa panggil telaga panjang..nak kata panjang mna ada telaga yg panjang...setau aku telaga bulat la kan...mgkin ada peristiwa kot dsebalik nma tu..ntah...depan umah tok aku ja...ptg2 pakat mengai rmai2 lah kt stu...sgat best!!

ok..cerita pasai kg ni sbnaqnya byak sgt kenangan aku..mna taknya kt sni lah aku membesaq...tp yg aku nk ceghita ari ni tem ghaya!!!

bermula dr persediaan utk ghaya!!fuhh sgat meriah!...menu utama tem rya ialah ketupat palas ngan redang ayam kg!!!perghhh!!mmg jilat jari lah!...


dua hari sblm ghaya salunya aku akn tolong arwah tok wan aku tangkap aym nk sembelih nk wat rendang...abeh keliling umah aku ngn tok wan aku tawaf nk tgkap sekor aym..melelh jgak la peluh betina aku..hak2...punya la liaq aym kg nih...nak djadikan ceghita tgah2 dok pulun ligan aym sekor tu scra xsengaja aku p lari kot anak2 aym ngn mak dia..mak dia ingt aku nk amik anak dia..apa lgi mak ayam tu kembang sayap buat muka grang nk sembung aku..dandan aku lari lintang pukang..haha pdan muka aku..dok kejaq ayam sgt td la ni mak ayam plan ligan aku...main lah aku aci ligan ngn aym2 sekalian..hak3..best woooo..bkn sng nk men aci ligan ngn ayam...

tu ceghita dia 2 ari sblm nk ghaya...ni ceghita mlm ghaya plak...tem tu sume dah ada kt kg lah..dr pak long mak long smpi ke mak su pak su lah pakat bawak balik rakyat jelata depa...tgk kasut depan pintu pn dah tau..mcm ada kedughi besaq....mmg riuh rendah la...besa la org utara ni peramah...kdang2 org nmpak mcm melawak kasaq tp dah besa mcm tu...

tem ni aku ngn sepupu aku dok blajaq ngn tok aku cara2 nak balut ketupat palas..adoiii mmg riuh rendah lah..

tok : haa..lekaih ni aku nk ajaq ampa nk balut ketupat.nanti dah kawin sng!

kami pn pakat amik daun palaih sorg 1 smbil dok ikut lagumana tok aku buat...bl dah siap...

tok : ishh awat yg loqlaq ngat ang nih...ni ketupat betina!!!

dlm kpla otak aku.."la ketupat pn ada jantina gak ka"..ooo bru aku tau...

aku : awat tok kata ketupat betina?..cek tgk sama ja ngn yg tok buat tu...
tok : ang tgk hat aku buat mna ada lubang dok ternganga mcm tu!...

haaa...mcm tu la suasananya...byak benda aku blajaq dr tok aku..tmbah2 hal2 dapuq nih...setakat nk suruh aku masak simple2 tu xdak hal lah..kacang ja...tok aku ajaq senang ja...

"ang tauk ja dlam belanga tu...boh bg berasa elok gula garam jadi lah..bukan dia payah mna pun.."

haa.dgaq tu chef ajaq...aku berterima kasih sgt kat tok aku yg byak ajaq aku...aku rasa aku da bersedia kot nk kawin...masak dah luluih..balut ketupat bleh tahan la jgak....kah3...oitt lampu merah!!!!stopppp!!

tu ceghita kat dlm ghumah..yg kat luaq ghumah pulak...berasap ha....nyamuk pn takot nk mai umah tok aku mlm tu...sekoq pn tak dak..dgn bunga api..dgn mercun..semua ckup lah...bkn anak2 menakan ja skali ngn mak ngn pak menakan pon sma naik..silap2 kalah anak menakan pakat syok men bunga api...haha...mmg bestt ahh!!!
kt kg aku..depa suka lawan mercun spa lg kuat...ni pak menakan aku yg last punya keja...org kg sebelah cucuh mercun..dia pn cucuh balik mercun bola..pakat dok balaih...mmg kuat ahh bunyik dia...tok aku dok berletiaq ja dlm ghumah pasai dia terkejut..haha nseb baik org tua tu sihat walafiat xdak penyakit jantung...

amacam?..best kan suasana nk sambut ghaya kt kg...aku kesian sguh kat kawab2 aku yg tak dak kg halaman...mmg rugi sgat2 lah kl xdpat rasa suasana mcm ni...last skali..ni lah gmabq ari raya....

nampak dak sawah padi depan tu...haa tem ni padi dh dituai..kl dak nmpak hijau ja...kt sawah padi(org kedah panggil bendang)ni pn ada gak tinggal kenangan kat aku.....len kali cek ceghita noh.....daaa~~
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 comments:

Anonymous said...

cantik kg hang..bleh aku ryoko umah hang anti nie
-aku yg kacak-

Anonymous said...

oitt anti g umi bawakla skali lauk pauk..kuih muih yg ade tue..jgn la dtg kosong jea
-kumpulan al-hijjaz-

White Girl said...

Seri0us view nye cantik :

fatin said...

Anonymous :: semestinya...secantik oghang dia lah..haha thanks..=)

White Girl :: hurmm tu psal la dok jauh2 pn asyik dok teringat kg ja...gmbaq xbyak...yg tu ja ada..nt lah balik kg cek tawaf kg amik gambo keliling kg...mai la kg cek ghaya nt...=)

fatin said...

Anonymous :: nk ryoko?..owhh boleh sja...dipersilakan...

AdEQue said...

hahahahaha.....lwk gla...ngeh3... xsbq nk jmpk smua...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...