:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Tuesday, November 22, 2011

:: Pengalaman yang tak dapat kulupakan ::

ehemm.. tajuk entry aku kali ni mengingatkan aku pada zaman persekolahan.. zaman dimana aku sungguh liat kalau bab nak siapkan homework Bahasa Melayu.. jenuh perah otak aku untuk siapkan satu-satu karangan.. sampai tertonggeng tertunggang semua cukup la gara-gara nak memerah otak untuk mendapatkan sebutir idea ! hahhh sampai gitu sekali terseksanya aku nak menulis sesebuah karangan..

sungguh terasa bahagia bila siapnya sesebuah karangan tu.. bahagianya terasa macam dunia ini aku yang punya !! terlebih sudah.. ok lah.. back to the topic..

Pengalaman yang tak akan pernah aku lupakan ialah pengalaman menghadapi gempa bumi yang melanda Jepun pada 11 March 2011 hari Jumaat..

actually time tu sudah bermula cuti musim bunga.. ada rakan-rakan yang pulang ke tanah air.. ada yang pergi melancong.. ada yang terlebih rajin macam aku tak balik or tak melancong tapi pergi lab konon-kononnya nak study sebagai persediaan awal untuk buat research..

bukan senang aku korbankan cuti sebulan semata-mata untuk study kan.. selalunya tiap kali cuti panjang kompom aku lesap ! tup tup dah ada depan pintu rumah.. membuatkan mak aku terkejut beruk tengok anak dia yang sorang ni tiba2 memunculkan diri.. keh3.. aku memang suka buat surprise.. awas kalau anda menghidap sakit jantung.. better beware dengan aku.. keh3

aku ni pelik sikit.. time cuti bangun awal pun mata ni terasa segar semacam je.. tp time tak cuti mata ni liat bebenar nak celik.. syaitonn itu sungguh kejam !! haha

so pagi Jumaat tu.. cuaca mendung.. angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.. sejuknya sampai ke tulang.. usai breakfast aku pun melangkah ke lab.. tung tang tung tang kat lab.. lebih kurang jam 2.00 pm aku pulang untuk solat Zuhur dan makan tengahari..

plannya lepas lunch nak keluar Sendai.. nak join rakan-rakan aku yang tengah bergembira kat Sendai.. maka seusai solat aku pun masak simple-simple sbg alas perut before keluar.. lebih kurang jam 2.30 pm aku siap masak.. macam biasa la makan sambil layan movie depan laptop.. lungguk lauk dalam pinggan duduk depan laptop..

baru nak jemput nasik.. terasa goyang-goyang..

" eh eh.. aku goyang ke gempa bumi ni ? " bermonolog sndirian..

" ahhh xde ape lah.. lapar ! lapar ! " mengomel sendirian..

tiba-tiba time nak suap nasik ke mulut.. goyangnye tu makin pelik..

" aiii.. ni lain macam jek goyangnye.. " bermonolog lagi.. tapi hati dah macam tak sedap dah ni.. dup dap dup dap...

makin lama makin kuat pulak bergoyang.. aku tengok baju-baju yang tergantung turut sama menari-nari.. kedengaran bunyi kaca tingkap turut bergegar.. panikkkkkkk !!!

lalu aku terus bukak pintu berlari menuju ke bilik sebelah.. puas aku ketuk pintu bilik budak vietnam ni.. risau jugak sebab kat aras 3 ni kami berdua ja.. kang aku lari sorang-sorang tinggal dia tak elok jugak kan.. ketuk punya ketuk sampai sakit tangan takde pape respon.. time tu bangunan ni dah bergegar teruk.. kekiri kekanan.. sampai aku takleh nak berdiri dengan stabil..

tersedar yang diri ni kesorangan aku panik.. aku tak terlintas untuk bawa barang-barang penting seperti passport dan sebagainya.. yang sempat aku sambar hanyalah telefon bimbit.. dan yang terlintas di hati pada ketika itu hanyalah untuk menyelamatkan diri.. aku terus berlari menuju ke bawah.. aku menapak turun tangga macam org mabuk.. hampir-hampir aku tersepit pintu kecemasan yang terbuka tertutup akibat gegaran yang terlalu kuat..

sejurus aku keluar dari bangunan tu aku lihat orang ramai berlari-lari ke arah padang.. time tu gegaran masih belum berhenti.. apa yang jelas pada pandangan mata aku ialah.. bangunan bergoyang ke kiri ke kanan.. pokok bergoyang  bagai nak tercabut.. kereta di parking turut bergerak-gerak..

mengenangkan hari tu hari jumaat membuatkan aku bertambah takut.. sungguh tak dapat aku ungkapkan dengan kata-kata betapa takutnya aku pada saat itu.. apa yang bermain di mindaku adalah

" adakah dunia sudah sampai ke penghujungnya ?? "

mulut aku terkumat kamit mengucap Allahuakbar ! Allahuakbar ! Allahuakbar !!

semua berkumpul di padang.. pada ketika itu cuaca amat dingin.. aku yang hanya memakai sweater nipis serta berselipar tanpa stokin menggigil kesejukan sementara menanti gegaran reda.. kepala aku hanya bertudungkan hook yg ada pada sweater sahaja..

apa yang aku rasa agak kelakar ialah.. aku tersedar yang nasi dalam genggaman tangan aku hilang entah kemana.. jari jemari mulus aku dah kekeringan pun.. berbau ayam goreng..

lebih kurang satu jam kemudian.. gegaran hampir reda.. sesekali datang gegaran yang agak kuat.. salji mulai turun.. semakin lebat dan lebat.. maka kami berteduh di bilik-bilik kuliah sementara menanti arahan daripada pihak kolej..

......bersambung

*****

ada yang nak tau lagi tak ?? aku tak pandai sangat nak mengarang.. ni pun aku tulis hanya untuk kenang-kenangan aku di hari tua nanti.. kalau ada yang berminat untuk membaca coretan pengalaan aku ni boleh vote kt comment ea.. kalau permintaan ramai aku akan publish sambungannya..

*****

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

37 comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

ai pow ader buat n3 pasal jishin ni...mmg x dpt di lupakan...kowaii sgt ingatkan dah nak mati masa tu....

ShahzCudin said...

gempa bumi yg tsunami tu kn?

Waqheh said...

tu ler malas buat homwok bhs melayu..

Waqheh said...

bersambung...

Unknown said...

nak2...tak sabar nak taw apa yg jadi strusnya..huhu

Abu Bagi said...

wah seramnya, kalau aku mmg dah kelamkabut abis.. harubiru.. pitam mengkali..
btw, ini mmg pengalaman yang tidak dapat dilupakan.. kalau fikir2 menarik jugak..hehehe

♥ p a a n i ♥ said...

seram hokeyyyy. perlu sambung!

dill said...

seram!

pengalaman gempa bumi 1st hand. alhamdulillah, nasib baik tak de pape

dill.

budak penjara said...

bencana alam kt jepong kuat belaku skang kn..harap2 semua umat islam xde pe2..ko pon sama..aku doakan ko sejahtera..aminn

Unknown said...

mesti takut kan bilo berado dlm situasi tuh...huhu

Daddylicious said...

pernah terasa gempabumi masa 'tsunami acheh' dulu mmg bergoyang2..seram sejuk ...

Juliet_iRa~" said...

takutnyaa..

ada kat jepun lagi ke ni???

cik ika said...

rindu sungguh zaman sekolah..

Unknown said...

besarnya kuasa Tuhan kan..Tu belom lagi hari kiamat...

Cik TeN10 said...

lady ayu

Setakat i duk kt sendai selama 3 tahun.. Ini 1st time hadapi gempa bumi sekuat ni..magnitud 8.. Gegaran sket2 tu dh biasa dh.. Masa tu seriusly panic ! Alhmdllah semua slmt

Cik TeN10 said...

Shahzcudin

A'ah .. Gempa bumi + tsunami bulan 3 lepas..

Cik TeN10 said...

Waqheh

Nk buat mcm mna..gua tak berbakat dlm bidang penulisan.. Huhu

Cik TeN10 said...

ABU

Apa yg menariknye ? Aku panic gle kot time tu.. Huhu

Cik TeN10 said...

Paani

InsyaAllah aku smbung nanti.. :)

Cik TeN10 said...

Dill

Alhamdulillah semua selamat.. :)

Cik TeN10 said...

Budak penjara

A'ah lately kerap berlaku gempa bumi.. Aku rasa bumi memberontak gamaknya.. Huhu

Cik TeN10 said...

Papa Mifz

Tersgtlah takut time tu..1st time alami gempa bumi sekuat tu..org jepun pn panic apatah lg sy..huhu

Cik TeN10 said...

Daddylicious

Yg tu pn sy rasa jugak dulu..tp itu hanyalah tempias drpd gegaran kt indon kan..ini gegaran mmg btol2 kt tmpat sy..

Cik TeN10 said...

Juliet_Ira

A'ah masih disini..:)

Cik TeN10 said...

Cik ika

Kalau ada time machine leh putar masa ke zaman skolah balik..haha

Cik TeN10 said...

Apik pehe

Itulah..bencana alam ni tanda peringatan Allah pada kita semua..

ct kektus said...

agak2 orang sebelah kau bau tak ayam goreng kat tangan kau masa tu? hehehe


peh, aku selalu tengok gempa bumi dalam tb je weh. mesti kecut perut kau kan masa tu.


kau publish je sambungannya. komfem aku baca. ;)

Cik TeN10 said...

Siti kektus

Aku rasa mcm dia bau kot sbb aku tengok hidung dia kembang semacam jekk.. Keh3

Bukan setakat kecut wehh aku rasa mcm hilang perut aku.. Hahaha padahal aku tengah lapar gila kot time tu.. Gempa bumi punya pasal tak ingat dah bab makan.. Rasa lapar terus lenyap ! Malam tu pulak baru aku makan..

Rindu gak kat ko.. Ko pun lama menyepi.. G mna wehh ?

Asmara said...

aha vote untuk sambung2. :D. memang takut sangat setengah jam lepas tu yuki turun lebat, kami duk kat parking dah menggigil. nasib rumah bawah. huhu..

Cik TeN10 said...

Asmara

ahaa.. akak dekat yamagata kan.. sy kat sendai ni lagi la takut.. gegaran betul2 dekat tempat sy.. ok.. bakal bersambung.. :)

Abu Bagi said...

menarik la.. once alife.. aku nak kot rasa pengalaman digempabumikan :D

Cik TeN10 said...

ABU

kalau aku diberi pilihan.. aku taknak merasai pengalam ni bua kali kedua.. takut wehh.. nantikan smabungannye ea.. dalam proses..

Kamalia said...

Salam fatin..akk dtg dr rumah k.As..trnmpk yg psl jishin arittu..smbungla cite tuh,bole gak tahu mcm mn kisahnye..akk ade buat jugak entry tjuk;"tragedi 11.3.2011"..tp tu kisah kat morioka,nk bc yg kisah kn sendai pulak..mst ngeri kn..

Cik TeN10 said...

Kamalia

ok2.. nt sy publish sambungannye ea.. dh publish nt sy kasik link lg ! :) nk terjah blog akak jugak..

Anonymous said...

Then ayam tu anod yg mkn:d

Cik TeN10 said...

ni mesti ucop kan.. kah3.. takyah nak anon sgt la.. dh tau dh... haha

lady-D said...

wah..pengalaman bermakna ni..dgn background music yg dla psg ni lg menambahkan suspen la fa10..fa10 x nangis ke time ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...