:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Monday, December 12, 2011

:: 冬祭り (Fuyu Matsuri) ::

morning semua.. :)

ari ni nak bebel cerita ari sabtu lepas.. 

冬  =  Fuyu  =  Winter
祭り  =  Matsuri  =  Festival

冬祭り  =  Fuyu Matsuri  = Winter Festival

Fuyu Matsuri ni dah jadi acara wajib pada bulan December setiap tahun bagi kami-kami yang menetap di hostel.. mari menjamu mata tengok beberapa keping gambar yang aku sempat snap ea..


acara bermula seawal jam 10 pagi.. alhamdulillah cuaca cerah walaupun sejuk.. kalau tak silap dalam 4 or 5 darjah celcius.. 

**orang Jepun memang tak mandi pagi.. kebiasaannya diorang akan masuk ofuro sebelum tidur.. ofuro ni macam bath tab yang diisi dengan air panas dlm 40 darjah celcius.. berendam dalam air panas ni bagus untuk kesihatan katanya.. nanti aku cerita di lain entry bab ofuro ni ea.. *kalau aku rajin ! keh3


ini dalam proses nak buat mochi (rice cake kata Google).. mula-mula sekali masak beras mochi macam masak nasik.. pastu lepas masak, masa tengah panas-panas tu masukkan beras tu dalam lesung kayu macam kat dalam gambar kat atas ni.. 

hasil soal selidik aku.. beras mochi ni macam beras pulut la.. bila dimasak dia jadi macam melekit-lekit gitu..


pastu acara tumbuk menumbuk.. alaa lebih kurang macam orang-orang kampung dok tumbuk kerisik masa nak kenduri kawin tu.. tiba-tiba aku teringat kampung.. ngee 

aku pun sempat jugak try tumbuk.. berat jugak kayu penumbuk tu.. plus mochi tu melekit-lekit kat lesung penumbuk.. kalau tumbuk sorang-sorang mau tergeliat urat.. so pakat-pakat bergilir la tumbuk sampai lumat..


tapi tukang tengok lagi ramai daripada tukang tumbuk.. keh3..


taraaaa.. ini mochi yang dah siap !! mochi bila dah lumat ditumbuk jadi macam tepung beras yang kita bancuh ngan air pastu bentukkan bulat-bulat.. lebih kurang macam tu la.. tapi rasa dia lagi fresh la.. dan melekit-lekit macam pulut..

macam gambar kat atas ni.. ada 4 ketul kan.. yang sebelah kiri bawah tu mochi disalut dengan kacang merah.. favourite aku.. yang kiri atas pulak disalut dengan goma (bijan).. yang tu pun sedap jugak.. yang warna hijau tu zunda (refer gambar kat bawah ni).. pun sedap.. yang last skali tu kinako (toasted soybean flour).. pun sedap jugak.. pendek kata semua aku suka !! ngeee

4 ketul ni nampak macam sikit je.. tapi sangat mengenyangkan tahu..


korang tau tak kacang ni ?? korang panggil apa ya? kacang hijau ke? aku lupa lak nama dia..
kat jepun, kalau pi makan dekat Marumatsu (family restaurant) aku mesti order kacang ni.. kat sini dia rebus pastu salut garam skit.. sedap wehh !.. ka aku mmg spesies kuat makan ?? semua pun sedap !.. hahaha


pas makan mochi tu kami dihidangkan dengan sup sayur.. sedap wehh hirup sup sayur panas-panas time sejuk-sejuk gini.. aku xsure la sup apa ni.. yg pastinya aku suka.. aku tanya member jepun aku, dia pun taktau apa nama sup ni.. yang dia tau makan ja.. kih3.. tapi dalam sup ni ada macam-macam sayur.. rasanya tak pekat tapi sedap.. 

no wonder la kulit orang jepun ni licin and cantik je.. makanan diorang tak berminyak.. banyak sayur-sayuran pulak.. so kalau nak kulit cantik macam awek jepun, kurangkan makanan berminyak dan berkolestrol ya kawan-kawan.. :)

sekian sahaja bebelan untuk hari ini.. 

***

psttt.. pagi tadi aku email sensei cakap aku tak sihat.. then sensei aku yang baik hati tu bagi aku cuti hari ni.. dia suruh aku rehat.. nasib baik hari ni takde kelas.. aku dah rasa ok sket dari semalam tapi still sakit-sakit satu badan.. so aku nak rehat sambil layan running man.. tata~



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

55 comments:

Lea Isnawi said...

kacang buncis la..hehe

wahhh..bestnya dpt rasai perayaan org jepun
teringin nak makan mashi tu......

pos kat ai segera!!!!

ct kektus said...

sekali tengok ada macam pulut yg di kepal bulat2, pastu gaul dengan kelapa pedas tu. aish, terlupa pulak nama dia. :)


weh, aku dah tengok running man sampai epsod 71. menyesal pulak tengok cepat2 sebab dah tak tau nak tengok apa lagi. haha :)

ShahzCudin said...

kt jepun mmg byk festival eh?
meriah je tgk mknan2 tu sume..mmg xde kt msia nih..
running man? mmber aku pon duk sibuk tgk cerita nih..

Aleen Aiden said...

gamba 1st tu awesome gilak!i wish i could be there.wuuuuu

Waqheh said...

lawa pic pokok tu..boleh buat greeting card haha...balik malaysia nanti belikan gua evo 10..guna AP studen lu..

Saddila said...

haha maknanya dila org jepun la sebab tak mandi pagi . kahkah .

kacang pis kan tu ?? ehh macam mana eja nya tak tahu . gila bodoh dila ni . haha

makanan oh makanan nampak sedap sangat . tapi rasa nya ?

NurWahidah Abdullah said...

baeknya sensei bg cuti..

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

musim mochi skrng khen
tension kat duduk kat luar sejuk2 gini uwaaaa.....
but lepas buat makan mmg puas sgt...sup sayur tu nmpk oishii sou

anumuchan said...

eda mame kot nama kacang hijau tu kn.huhuu..cantik2 pic dkt sini^^

salam knl dari fukui :)

dill said...

alamak. mcm nampak sedap je. dah le lunch hour ni. nak makan nasik ah pasni

dill.

Outbound Malang said...

hadir sob..salam blogger
sukses selalu yah..:)

Widi Dede said...

ramai ramai melancong, mantab...

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

NasQ said...

kamu sangat beruntung sebab dapat tengok budaya orang lain...

kiwi said...

ni ke mochi2 tu..hihi,,mcm sedap je

ct kektus said...

masa tu aku tengah ketagih tengok running man. satu hari 3,4 episod jugak lah layan. tu yg blog pon terabai sikit. haha :p

ash said...

nmpk sedap je kuih tu..bak sini satuuu hehe

Abu Bagi said...

sukanya aku baca entry ni.. tambah2 lagi pasal makanan, tempat orng pulak tu..wah suka suka..

ko mmg semua sedap kan.. pendek kata ko mmg kuat makan..hahahah

kelakar yang menumbuk macam tumbuk kerisik tu.. cara orng melayu lagi senang kot.. tp yg best tu tukng tengok lagi ramai drpd tukang tumbuk hahahahahahah

bets banyk term orng jipun ko gunakan di sini..buat aku teringin ke jepun..argghhhh nyesal tak belajar rajin2..

JHaZ KiTaRo said...

nice pics!!! anyway, salam kenal.. kalau nak baca my experience travel ke 46 buah negara, sila2 la singgah my blog (Aku Sebutir Pasir).. :)

Husna Adilah said...

suka gila la dgn gambo2 yang dipublish ada cam art2 sikit tepi die.>_<

Hanis MY said...

mochi! i likeee wuwuwu nak ituttt...

budak penjara said...

tetiba ak ase cm nk belajar bahasa jepong ngn ko..korea x nk..korea lelaki jambu..jepong ganaz..hehe

Cik TeN10 said...

Lea Isnawi

mochi lah sayang bukan mashi..

ahaa best la sebab dapat join diorang punya perayaan dan event2 yang memang xde kat mesia.. smbil2 tu leh belajar budaya diorang kenal makanan diorang.. seronok sgt.. alhmdllah :)

sampai2 dah berkulat kot.. hihi

Cik TeN10 said...

siti kektus

aku xdpt gmbaran kuih apa yg kau maksudkan tu wehh..

ahaa tu la kau tamak sgt.. pergi marathon lelaju sape suruh.. kan dh xde bnda nk tgk.. padan muke.. aku bru ep 20.. kih3

Cik TeN10 said...

Shahnzcudin

a`ah.. banyak jugak la festival diorang.. setiap musim pasti ada festival yg diraikan..

ohh memang meriah.. sedap2.. :) aku bantai smpai licin.. keh3

ahaa running man.. best dan sesuai ko tgk masa ko tengah stress.. tak kering gusi la..

Cik TeN10 said...

aleen aiden

thanks !! aku suka amik gmbar awan.. awan kat sini cantik sgt..!

dtg la.. bleh je nk bawak jejalan... :)

Cik TeN10 said...

Waqheh

adoii.. ckp psa AP buat aku rasa nak telan colat banyak2 !! hahh apekes? hahahaha

dgr cite sekarang ni kl nk AP kena buat procedure sdri. da xleh pakai org tengah.. gila menyusahkan.. rasa mcm bek aku smpan duit buat beli umah ke tanah ke.. lg bagus.. huhu

Cik TeN10 said...

Saddila

erkk.. tak mandi pagi ?? tak sakit kepala ke dik ?

a`ah kacang pis agaknye.. ngeee

rasanya sesedap rupa la !! licin i bedal !! ngeee

Cik TeN10 said...

najihatussolehah

ko baca tulisan kecik aku kt bawah tu je eh ?? hahaha kantoi !!

Cik TeN10 said...

lady ayu

sup tu mmg sodap pun.. hirup sup panas tu time sejuk2 mmg nikmat gila !!

Cik TeN10 said...

アヌムちゃん

ahaa eda mame.. tp dlm bhsa melayunya apa ekk? tak pasti..

salam kenal :)

Cik TeN10 said...

dill

makan jangan tak makan ! :)

Cik TeN10 said...

Outbond Malang

salam.. :) thanks yup

Cik TeN10 said...

konde

melancong kemana ?

Cik TeN10 said...

Tukang Karut

yaa i know that i`m very lucky !! alhamdulillah :)

Cik TeN10 said...

kiwi

a`ah ni ler.. mmg sedap pun ! :)

Cik TeN10 said...

siti kektus

kau mmg !! tamak !! hahaha ;p

Cik TeN10 said...

ash

takde.. dh abes i telan.. haha ;p

Cik TeN10 said...

ABU

elehh kate aku.. ko pun suka makan jugak kan? bek ngaku cepat .. haha ;p

ahaa penat wehh tumbuk 2,3 kali aku dh mcm semput !! kih3

xpe.. kl xdtg belajar pun ko leh dtg melancong sini.. :)

Cik TeN10 said...

Jhazkitaro

salam kenal jugak :)

Cik TeN10 said...

Dyla Qistina

thanks.. :)

Cik TeN10 said...

Hanis MY

nk itutt kemana kak hanis ?? haha best tau dpt gaul ngan dak2 jepun ni.. dpt korek mcm2 cerita !! ngeee

Cik TeN10 said...

budak penjara

haha.. ko nak jadi yakuza ke wehh ?? boleh aje.. tp aku xde la hebat mana pun..

Hanamiko Sakura said...

wahhhhh... bestnya... bertambah teruja untuk menjadikan jepun sebagai negara impian... sempat akak bagi petua awet muda... hehehe

zati embong said...

fatin,dah sihat belum ni?

hihi, mcm petai la kacang hijau dia.hihi

Cik TeN10 said...

Hanamiko Sakura

i dpt bygkan muka you teruja dik !! hahaha ;p

ohh mesti la.. mari2 sama2 kita amalkan.. :)

Cik TeN10 said...

jat

dah sihat dah.. jat dah balik ???

uwaa dh lama tak makan sambal petai !! kena masuk dalam list mknn utk dimakan bila balik mesia nt nih.. haha ;p

♥ p a a n i ♥ said...

hahaha aku pun tgh nk layan running man ni..

wehh sedap nampakk makanan tu..teringin betul nak try.

ala ko ni, semua yg ko makan ko kate sedap.hahaha

psst..ko nk doodle yg mcm mne? :D

Cik TeN10 said...

paani

layan jgn tak layan.. sure hilang stress !! haha..

xpe2.. aku dh tlg try utk ko dah..haha ;p

dh memang sedap wehh.. kl xsedap mmg aku xmkn la.. haha :D

aReLaN said...

salam kenal.ii na.nihon ni modoritai kedo moderenai.....

Cik TeN10 said...

aReLaN

salam :)
日本に来たことある?もしかして日本で留学した?

aReLaN said...

ryugakusei datta.mou sotsugyo shita kedo naa.

gomen.jibun no pasokon ga furigana haittenakute.hahaha

Cik TeN10 said...

aReLaN

hahaha.. boleh add je kn kat language..

Juliet_iRa~" said...

mcm sedap je dear...huuu

Cik TeN10 said...

ira

mmg sedap pun !!! i bantai smpai licin !! hahaha ;p

YouSOF said...

Ok aku saja nak jeles dengan gambar biru atas tu, super cantik ciptaan Tuhan..

Macam syiok je dapat pergi 冬祭り ni. lesung kayu boleh tahan comel eh.. hehe

Mochi tu nampak sangat menyelerakan! Kacang merah tu mochi feveret aku (macam e\pernah makan je) ;D

Lepas ni nak try downlaod running man pulak, asik dengar orang kata best je, nak tahu jugak.


Orang saja je bebel panjang.. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...