:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Thursday, August 4, 2011

:: H.J : SEGMEN INSAF ::


Assalamualaikum..

di bulan yang baik ni aku nak join segmen dari Belog UBI


kebetulan tadi aku terdengar ceramah agama kat radio dan ustaz tu pun ada sebut mengenai hadis yang berbunyi 

Rasulullah saw bersabda " Barangsiapa yang memberi makan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka dia mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikitpun juga " ( HR Tirmidzi, shahih )

apa yang aku faham, hadis ini menekankan tentang amalan bersedekah di bulan Ramadhan..

ada banyak cara untuk bersedekah.. salah satu caranya seperti yang disebutkan dalam hadis di atas.. iaitu memberi makan orang yang berbuka puasa.. 

contohnya.. kita sedekah sebiji kurma kepada orang yang berpuasa.. kita jugak turut dapat pahal puasa dia.. besar ganjarannya kan.. tu baru sebiji kurma.. kalau kita bagi banyak biji kepada banyak orang ?? tak terhingga ganjaran pahala yang kita dapat.. 

betapa indahnya bulan Ramadhan ni kan.. bulan bonus untuk kita mengumpul pahala sebanyak yang mungkin.. sama2 lah kita berbuat baik di bulan yang mulia ini.. semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat kita semua.. :)



Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

20 comments:

Tukang Karut said...

yup... betul tu... so bila fatin nak belanja aku buka puasa?

teyn teyn said...

salam ramadhan awak ..

ORLANDO AHMAD said...

insaf ana

adan said...

sbb tu time ramadhan ni kita harus berlumba-lumba buat amal kan..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

rebut pahala yg sedia ade...
:)

siti kektus said...

bila lagi kita nak rebut ganjaran macam ni kan. bukan selalu dapat.



ok, sila belanja aku ye. hehe :p

H.J said...

tima kasih join cik ten..dah ok dah tu..hehe

Cik TeN10 said...

TK

lohh.. pttnye TK r kena belanja.. fatin bukan balik selalu.. nak fatin belanja kena gi Japan la.. hihi >.<

Cik TeN10 said...

teyn teyn

salam ramadhan buat awk juge.. =)

Cik TeN10 said...

ORLANDO

=)

Cik TeN10 said...

adan

betul3 !! =)

Cik TeN10 said...

meniti senja

=)

Cik TeN10 said...

siti kektus

betul tu.. =)

tak.. sila belanja aku..

Cik TeN10 said...

H.J

same2.. =)

abglan said...

Tak bersedekah lagi ramadhan nie :P

Cik TeN10 said...

abglan

jom2.. sama2 kita pakat2 bersedekah.. =)

Anum said...

selamat berpuasa

Cik TeN10 said...

Anum

selaat perpuasa =)

zati embong said...

bulan ramdhan yg penuh dgn keberkatan dan kemuliaan.hihi.rasa syg je bila makin berlalu.

Cik TeN10 said...

jat

a'ah.. tu la pasal.. pejam celik pejam celik dah masuk hari ke 5 dah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...