:: Nak hadiah cute2 klik la sini (",) ::

Friday, July 1, 2011

:: Kesan radiasi pada kanak2 di Fukushima ::

Assalamualaikum..

ohhh aku nak kongsi satu berita yang kurang baik..


ohh aku turut bersimpati dengan kanak-kanak tersebut..
berita selanjutnya boleh << Klik Sini >>


KESAN RADIASI NUKLEAR KEPADA MANUSIA
  • Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
  • Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.
  • Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
  • Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
  • Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
  • Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma.


sumber :  sini


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

15 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

info...

Raji and Yeen said...

ni mungkin petanda jangan nak keluar berjalan byk sgt
jeles* lol

Anum said...

setuju2

Syuxer said...

ni la bahaya bila menggunakan nuklear..kalau bocor,nsebla..T_T

Hans said...

bahayanya kesan dia
haih malang nasib kanak2 tu
simpatinya

Himpunan Kata - Kata Hikmah Hans Hanis

WuMing said...

Negara-negara maju akan buat kilang yang berisiko tinggi kepada penduduk di luar negara mereka... Kerana mereka prihatin terhadap rakyat...

mykhalis said...

besar cabaran ni wat rakyat kat sana

zati embong said...

skrg,kesannya da nampak.yg xbersalah da jd mangsa..

atien said...

ehh, takotnya...kita ni daijyobu ke?hurm...

Khairy said...

satu lagi kesan radiasi....mereka akan menjadi X-man...pppiiweeettt...hehe

♥ p a a n i ♥ said...

kesian...

ArulchelseA said...

wuiiiyyooooooo manyak bahaya ini balang..tp jgn lisau aaa wa munya sayooo aa talak bahaya dan bukan lali itu jepun munya..kih kih kih

adan said...

turut simpati pada rakyat jepun..

d_LA said...

mmg tu kesan2 radiasi kan..simpati ngan mangsa radiasi..fa10 pun take care taw..

Mat Pintu said...

kesian...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...